Vil du være med, så heng på...
Ja, det lurer jeg på om vi gjør i norsk skole? Har lest med interesse den siste uken boka: Fra digital ferdighet til kompetanse og Ikt i skolen, et hefte fra Læringssenteret utgitt på Gan forlag i 2003. Både boka Fra digital ferdighet til kompetanse og heftet Ikt i skolen påpeker viktigheten av lærerens kompetanse for implanteringen av ikt i fagene. I Ikt i skolen blir vi kjent med PILOT prosjektet som fant sted på begynnelsen av 2000-tallet. Det redegjøres for hvordan prosjektene har gått, hva som er suksessfaktorer og hva som hemmer. Jeg vil trekke frem artikkelen som tar for seg erfaringer fra en videregående skole på Nesodden. Artikkelen har overskriften: "Ingen vei tilbake" dette er en uttalelse rektoren fra ovennevnte skole kom med i starten av prosjektet. Videre kommer det frem at denne skolen satset tidlig på å gi elever og lærere bærbare pcer og tilgang til trådløs nettverk. Utstyret var altså på plass, men de erfaringene som ble gjort var at elevene merket stor forskjell på kvaliteten av bruken av ikt i undervisningen, ut fra den faglige tryggheten den enkelte lærer hadde.
Når jeg leser i ovennevnte litteratur, kan jeg ikke unngå å se tilbake på eget yrkesløp i en liten skole i distriktet. Vi har utstyr og internett, i midlertid har kursing vært en mangelvare og planer for bruken av ikt i fagene like så. Pcer blir mest brukt som avanserte skrivemaskiner, elevene henter informasjon fra nett og vi har i de senere år tatt i bruk læringsplattformen Fronter, så hva er det jeg savner? Her ligger nok svaret i en bevisst bruk av ikt i læringsprosessen. Jeg som pedagog må legge til rette for gode oppgaver som motiverer og utfordrer elevene slik at de opplever mestring. Etter mitt skjønn er det viktig at det gis rom for faglige diskusjoner i lærerstaben om hvordan skolen skal arbeide med digital ferdighet. Gode progresjonsplaner vil være et nyttig verktøy, disse må utvikles på skolene og i lærerfellesskapet. Dette er kanskje en selvfølge for mange skoler, vi er dessverre ikke kommet så langt. Jeg finner det merkelig at det ikke settes av midler til kursing av lærere, er det virkelig den enkeltes ansvar å tilegne seg kompetanse uten veiledning? Den digitale verden er stor og mulighetene mange, noe som kan virke uoverkommerlig. Jeg er klar over at i begynnelsen av 2000-tallet var det mange prosjekter som hadde som mål å utvikle ikt i skolen. Men alle skolene var ikke med i disse prosjektene, kanskje spesielt utkanten henger etter, hvem har så ansvaret? Den enkelte lærer, rektorene, virksomhetslederene? Ansvaret er nok delt, men for å sikre helhet og unngå privatpraktisering så må nok rektorene spesielt kjenne sin besøkstid.
Rektoren som uttalte: " Ingen vei tilbake", har rett, ikt er kommet for å bli, og vi har ikke noe valg, vi må henge på for å være med. Vi har jo ikke noe valg, ikt er den femte ferdighet og den likestilles selvsagt med de fire øvrige ferdighetene: lesing, skriving, regning og fortelle. Det ville jo være en umulighet å bruke disse i læringsprosessene uten å kunne de, så også når det gjelder ikt. Vil vi være med så må vi få ikt kompetanse!
Det har vært nevnt på flere av bloggene blant studentene i IKTL, men jeg mener det kan være nyttig å ta det opp igjen fra tid til annen - det er viktig å huske at kompetanse som ikke finnes hos læreren ikke nødvendigvis er fraværende i klasserommet.
SvarSlettSpør elevene om råd. Kanskje de vet om måter IKT kan brukes på for å bedre læring som lærer ikke har tenkt på? I siste instans er det lærers ansvar at det faktisk er læring som foregår i klasserommet, men det betyr ikke at klassen skal ignoreres. Kanskje tvert imot?
Kanskje det viktigste IKT gir oss som lærere er muligheten til å formidle læring i en arena der elevene er komfortable. Påstanden om at den gjennomsnittlige elev kan mer om datamaskiner enn den gjennomsnittlige lærer tror jeg ikke er spesielt kontroversiell. Så ikke vær redd for å la elevene lære deg nye ting! Slik jeg ser det handler god og effektiv skolegang om *toveis* utveksling av informasjon og kunnskap. Hvis informasjonen hele tiden går kun én vei vil vi ende opp med en skole hvor læreren snakker et helt annet språk enn elevene og det har ingen noe utbytte av.
En enkel måte å benytte seg av (eller i det minste få inspirasjon fra) IKT i skolen kan du finne i mitt siste blogginnlegg, "Gamifying Education". Anbefaler alle lærere å se gjennom den videosnutten :)
Hei
SvarSlettBra innlegg som virkelig fikk meg til å tenke over hvordan mine lærere har benyttet IKT i undervisningen. Og når jeg tenker meg om så handlet undervisningen om exel. Men IKT er så mye mer enn exel. Man må tørre å spørre elever om hjelp som BJ skriver i kommentaren over.
skolen har i for lang tid vært preget av enveis kommunikasjon, når vi stusser eller plages med noe, må vi tørre å bruke elevenes kunnskaper. Det vil skape mer tillit mellom lærere og elever.
Redskapskompetanse, fortolkningskompetanse og anvendelseskompetanse. Du må kunne de ulike IKT-verktøy for å forstå hvordan du skal kunne anrike undervisningen med IKT. Læreren må altså vite hvordan hun skal anvende elevenes digitale kompetanse.
SvarSlettMed IKT kan skolens uvirkelighet og elevens virkelighet nærme seg hverandre. Flere elever kan få kreditt for noe de kan og oppleve mestring.
Fint at du har ommøblert.
SvarSlett